De nieuwe Porsche Panamera

Hij is onthuld: de nieuwe Porsche Panamera. Duidelijk herkenbaar als een Panamera en als echte sportwagen. De belofte die het lijnenspel in zich draagt, maakt de vierzits Gran Turismo waar. De limousine is comfortabel op lange afstanden, maar is ook goed voor scherpe rondetijden op het circuit. Dat zit hem onder meer in de hightech van de nieuwe V6- en V8 bi-turbomotoren en een hoogwaardig onderstel met luchtvering en achterasbesturing. In het interieur smelten traditie en innovatie samen: het herkenbare Porsche-dashboard combineert analoog en digitaal en de Panamera laat zich intuïtief bedienen met touchscreens.

panamera nieuw

De motoren

Verbruik/emissie* Panamera Turbo: Stadsverkeer in l/100 km 12,9 – 12,8; Buitenwegen in l/100 km 7,3 – 7,2; Gemiddeld in l/100 km 9,4 – 9,3; CO2-emissie in g/km 214 – 212.
Verbruik/emissie* Panamera 4S: Stadsverkeer in l/100 km 10,2 – 10,1; Buitenwegen in l/100 km 6,8 – 6,7; Gemiddeld in l/100 km 8,2 – 8,1; CO2-emissie in g/km 186 – 184.
Verbruik/emissie* Panamera 4S Diesel: Stadsverkeer in l/100 km 7,9; Buitenwegen in l/100 km 5,9 – 5,8; Gemiddeld in l/100 km 6,8 – 6,7; CO2-emissie in g/km 178 – 176.

“Dat hebben we altijd al zo gedaan.” Eigenlijk niet echt een uitspraak die verandering stimuleert. Behalve bij Porsche. We hebben immers altijd al elke nieuwe motorengeneratie krachtiger, dynamischer en efficiënter gemaakt dan de voorgaande generatie. De nieuwe motorengeneratie van de Panamera modellen maakt nu de volgende duidelijke stap naar voren.

De compleet nieuwe V6 bi-turbomotor in de Panamera 4S en de V8 bi-turbomotor in de Panamera Turbo zijn compacter en lichter dan de voorgaande motoren en zijn uitgerust met VarioCam Plus. De twee turbo’s zijn nu tussen de beide cilinderrijen ingebouwd. Dit verkort het traject van de uitlaatgasstroom naar de turbo – voor een nog snellere respons.

In de V8 bi-turbomotor van de Panamera Turbo worden TwinScroll-turbo’s toegepast. Hierbij worden de uitlaatgasstromen gescheiden via twee ingangen naar het turbinewiel geleid – voor een geoptimaliseerde laaddrukwisseling. Resultaat: al bij lage toerentallen is een hoog koppel beschikbaar.

De adaptieve cilinderregeling van de V8 bi-turbomotor activeert de cilinders naar behoefte. Een voorbeeld: wanneer u rustig door de stad rijdt, worden 4 van de 8 cilinders uitgeschakeld. Zodra u weer meer gas geeft, worden onmiddellijk alle cilinders weer ingeschakeld.

De directe benzine-inspuiting vindt bij de nieuwe motorengeneratie plaats via een centrale verstuiver in de verbrandingsruimte. Dit zorgt voor een optimalisering van de inspuiting en verbranding van het mengsel. Voor meer efficiency en een hoger rendement.

In de Panamera 4S Diesel zorgt de V8 bi-turbomotor met directe inspuiting en variabele turbinegeometrie voor een snelle respons en een hoog vermogen over het gehele toerentalgebied – bij een heel hoge efficiency.

Over hoge efficiency gesproken: hiervoor zorgen in alle motoren ook de boordnetrecuperatie, het thermomanagement, de automatische start-stopfunctie met zeilfunctie en de actieve koelluchtkleppen. En het rijplezier? Groter dan ooit.

porsche-panamera-image 2

Interieurontwerp

Het interieur is compleet opnieuw vormgegeven en toch typisch Porsche gebleven: de middenconsole loopt naar voren op. Het dashboard is vlak en benadrukt de breedte. De analoge toerenteller zit in het midden van het instrumentenpaneel.

Nieuw is ook het bedieningsconcept: Porsche Advanced Cockpit. De middenconsole met Direct Touch Control beschikt over een oppervlak in glaslook met aanraaktoetsen voor directe toegang tot de belangrijkste functies. Daartussen zit de compacte keuzehendel. In het dashboard is een 12 inch touchdisplay met hoge resolutie geïntegreerd. In combinatie met de als meeruitvoering leverbare 4-zone automatische airconditioning beschikken de passagiers achterin over een eigen touchdisplay. Rechts en links van de toerenteller geven displays met hoge resolutie virtuele instrumenten, kaarten en overige informatie weer.

Maar bovenal is er veel ruimte en comfort. Atypisch voor een sportwagen, maar typisch voor de nieuwe Panamera.

porsche-interieur

8-traps Porsche Doppelkupplung (PDK)

Krachtigere motoren zijn alleen zinvol als je deze kracht ook weet te benutten. Snel en effectief. De nieuwe Panamera modellen beschikken daarom over een nieuw ontwikkelde 8-traps Porsche Doppelkupplung (PDK), die de enorme kracht van de motoren omzet in een acceleratie die je van een sportwagen mag verwachten.

De versnellingen 1 tot en met 6 hebben een sportief karakter, de topsnelheid wordt al in de 6e versnelling bereikt. De 7e en 8e versnelling hebben een extra lange overbrenging en zorgen voor lagere toerentallen, ook bij hoge snelheden – voor meer efficiency en comfort bij lange ritten. Het schakelen verloopt uiterst precies binnen milliseconden en zonder onderbreking van de trekkracht – zoals een sportwagen betaamt.

porsche-zoom pdk

Exterieurontwerp

Verbruik/emissie* Panamera Turbo: Stadsverkeer in l/100 km 12,9 – 12,8; Buitenwegen in l/100 km 7,3 – 7,2; Gemiddeld in l/100 km 9,4 – 9,3; CO2-emissie in g/km 214 – 212.

Moet een sportieve limousine er eigenlijk wel als een limousine uitzien? Of toch liever atletischer? Bijvoorbeeld met een strakke daklijn, waarvan het vlakke en harmonische verloop eerder aan een tweezitter doet denken?

Het silhouet en de verhoudingen van de nieuwe Panamera modellen zijn meer Porsche dan ooit. Duidelijke contourranden, krachtige spieren en een scherp sportwagensilhouet benadrukken de precisie van het nieuwe design.

De wielbasis is ten opzichte van het voorgaande model 3 cm langer – de kortere overhang voor en de langere overhang achter zorgen voor optische dynamiek. Door de sterkere lijnen van de zijkant ontstaat een voor Porsche typische taille en nonchalance.

Markant herkenningsteken aan de voorzijde: de led-koplampen met dagrijverlichting met 4 led-spots per koplampunit – bij de Panamera Turbo inclusief Porsche Dynamic Light System (PDLS).

Kenmerkend voor alle Panamera modellen: de doorlopende achterlichtunit en de smalle driedimensionale achterlichten in led-techniek met 4-punts remlichten. De in de carrosserie geïntegreerde, uitschuifbare achterspoiler zorgt bij hoge snelheden voor minder opwaartse kracht bij de achteras.

porsche-image exterieur

Idee Panamera

Verbruik/emissie* Panamera Turbo: Stadsverkeer in l/100 km 12,9 – 12,8; Buitenwegen in l/100 km 7,3 – 7,2; Gemiddeld in l/100 km 9,4 – 9,3; CO2-emissie in g/km 214 – 212.

Enkele jaren geleden vond bij de limousines een plotse ommezwaai plaats. Groot, log en omvangrijk was plotseling ouderwets. Op de weg vond een snelle en dynamische verandering plaats: er verscheen een sportwagen. Een sportwagen met 4 zitplaatsen, een onmiskenbaar silhouet en met rijprestaties die je alleen bij een Porsche zag.

De Panamera. Deze auto veranderde alles. En dan vooral de bestuurders van limousines. Sportiviteit – zowel zakelijk als privé – heeft zijn automobiele tegenhanger gevonden. Het lef om te presteren werd beloond.

En de verandering gaat verder. Op weg naar de toekomst. Er gebeurt weer eens iets op de weg. Voor sportieve bestuurders – en hun sportieve passagiers – hebben onze ingenieurs en ontwerpers de volgende Panamera gebouwd. Met het lef van een nieuwe generatie.

Met het Panamera idee tonen onze ingenieurs lef. Door dingen steeds weer aan te pakken en opnieuw uit te vinden. Door schijnbare tegenstellingen te verbinden: performance en comfort, dynamiek en efficiency, werk en gezin. En daarbij trouw te blijven aan onze roots, bijvoorbeeld met het contactslot links en de toerenteller in het midden – kortom, met het typische Porsche DNA. Het resultaat? Uniek. Op de Porsche manier.

Het nieuwe Porsche InnoDrive en andere innovatieve hulpsystemen maken het rijden niet alleen veiliger, efficiënter en meer ontspannen – maar ook sensationeler. Typisch Porsche dus.

Dynamischer dan ooit: dankzij Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), Porsche 4D-Chassis Control, luchtvering met 3 kamers en – voor het eerst in de Panamera – achterasbesturing.

En omdat een Porsche altijd op weg is naar de toekomst, zijn de nieuwe Panamera modellen met Porsche Connect volledig in een digitaal netwerk opgenomen.

De nieuwe Panamera. Lef verandert alles.

Related posts