De Nederlandse automarkt

Begin dit jaar telde Nederland 12.7 miljoen wegvoertuigen, ruim 220 duizend meer dan vorig jaar. Ook is er een grote stijging te zien in het aantal oplegger en bestelauto’s, nog nooit is deze groep zo hard gegroeid als in het afgelopen jaar.  Van de 1.1 miljoen bedrijfsvoertuigen zijn er maar liefst 900 duizend bestelauto’s. 


Allemaal vrij grote cijfers, maar de grootste groep is nog altijd de personenauto’s. Begin 2019 bestond twee derde van de Nederlandse wegenvoertuigen uit deze groep. Met ruim 8.5 miljoen personenauto’s in Nederland zien we heel wat soorten, maten en kleuren voorbij komen. Van een blauwe Toyota Aygo tot een witte Tesla Model 3. In een schema van het CBS is te zien dat neutrale kleuren in Nederland altijd al gelieft zijn. Vanaf 2003 zijn kleuren zoals grijs, zwart en wit steeds populairder geworden, terwijl kleuren als rood, groen en geel steeds minder te zien zijn.

Kleurrijk op de weg word het dus steeds minder, met grijs als meest voorkomende kleur. Maar past de kleur grijs wel bij de leeftijd van de auto’s?


De oudste voertuigen begin dit jaar waren namelijk de motorfietsen, met een gemiddelde leeftijd van 21 jaar. Dit is twee keer zo oud als de gemiddelde leeftijd van personenauto’s. De gemiddelde leeftijd is wel gestegen. In 2009 waren de auto’s gemiddeld negen jaar terwijl de leeftijd steeg naar 11 jaar begin dit jaar. De reden waarom de leeftijd omhoog gaat is onduidelijk maar kan te danken zijn aan de verbetering van de kwaliteit van de auto’s. Of misschien is het minder gunstig en kunnen particulieren simpelweg geen nieuwe auto betalen? 

bron: CBS

Related posts