Magisch: de nieuwe Porsche 911 GT2 RS.

 

Om maar met de deur in huis te vallen: de 3,8-liter bi-turbo boxermotor van de 911 GT2 RS heeft een vermogen van 515 kW/700 pk en een koppel van 750 Nm. Daarmee is dit de krachtigste 911 ooit. Mede door een kofferklep van carbon en een dak van magnesium weegt de tweezitter slechts 1.470 kg. Het resultaat is een sprint van 0-100 km/u in 2,8 seconden en van 0-200 km/u in 8,3 seconden. De topsnelheid: 340 km/u. Ook in het onderstel met achterwielbesturing is volop racetechnologie verwerkt. Nooit eerder werden natuurkundige wetten zo krachtig uitgedaagd.

Aerodynamica & Design

Verbruik/emissie* 911 GT2 RS: Gemiddeld in l/100 km: 11,8; CO2-emissie in g/km: 269.

Het design van de nieuwe 911 GT2 RS moet daarom tegenstrijdige eisen zien te verenigen: een zo gunstig mogelijke cw-waarde voor een zo hoog mogelijke topsnelheid enerzijds en een op circuitgebruik afgestemde aerodynamica met een maximale neerwaartse druk anderzijds. Een onmogelijke opgave? Niet voor onze ingenieurs.

De daad bij het woord: de imposante luchtinlaten in het aerodynamisch gevormde front zorgen voor een optimale koeling. De extra luchtuitlaat voor de voorklep komt de doorstroming van de intercooler ten goede en zorgt door de verandering van de luchtstroom tegelijkertijd voor een aerodynamische neerwaartse druk op de vooras. De grootste bijdrage aan de neerwaartse druk levert echter de brede voorspoilerrand. Alle luchtopeningen worden beschermd door titaniumkleurige luchtinlaatroosters.

Autosporttechnologie is ook toegepast bij de wielkastontluchting in de voorspatborden. Lamellen van carbon zorgen ervoor dat de lucht op effectieve wijze uit de voorste wielkasten wordt afgevoerd. Dit vermindert de door de ronddraaiende wielen opgewekte overdruk en daarmee de opwaartse druk. Deze zogenaamde louvres doen – hoe passend – denken aan de kieuwen van een haai.

Een bijzonder functioneel detail: 2 ventilatieopeningen op de voorklep. Deze zogenaamde NACA-luchtinlaten worden reeds bij de raceauto’s uit de 911 GT3 Cup toegepast voor de ventilatie van het interieur. Bij de 911 GT2 RS worden ze voor het eerst toegepast op een in serie geproduceerde Porsche voor de ventilatie van het remsysteem, waarbij de cw-waarde op hetzelfde niveau blijft. Hun vorm is ontwikkeld door het National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), de voorloper van de ruimtevaartorganisatie NASA.

Herkenningsteken voor een extreem prestatieniveau: de luchtinlaten aan de zijkanten voor de inlaatluchtkoeling – bij de nieuwe 911 GT2 RS zijn ze bijzonder groot uitgevoerd. Bovendien zijn de dorpels ten opzichte van het voorgaande model nog breder gemaakt, wat de onderzijde groter maakt en daarmee voor meer neerwaartse druk zorgt.

De nieuwe 911 GT2 RS beschikt over de bijzonder brede carrosserie van de 911 Turbo. Zijn indrukwekkende vormtaal springt direct in het oog. De platte en getinte achterlichten met led-techniek aan de achterzijde benadrukken deze krachtige uitstraling.

De vaste achterspoiler van siercarbon levert een grote bijdrage aan het sportieve totaalplaatje. De spoilersteunen zijn van gesmeed aluminium gemaakt, de nieuwe sideplates zijn uitgevoerd in exterieurkleur. Een uitroepteken, maar dan overdwars geplaatst.

De 2 Ram Air-elementen op de motorkap, de stuwdruk-inlaten, zijn eveneens van carbon en zorgen voor verbrandingslucht voor de motor. Specifiek voor de 911 GT2 RS is de bekleding van de achterzijde met grote ventilatieopeningen. Achteraan de onderzijde versterken 4 vinnen het aerodynamische effect van de diffuser.

Waarschijnlijk het opvallendste detail van de nieuwe achterzijdebekleding: de eindpijpen van het stromingsgeoptimaliseerde uitlaatsysteem, dat zorgt voor het karakteristieke en indrukwekkende geluid van de 911 GT2 RS.

Technisch functioneel en optisch fraai: de katalysatoren die bij hoge toerentallen en bij hoge belasting felrood oplichten en door de geopende kleppen te zien zijn – in ieder geval voor degenen die er in slagen om hem te volgen.

Samengevat: een optimale aerodynamica voor op het circuit en een goede cw-waarde tijdens lange rechte stukken. Bij elkaar gebracht in een design dat duidelijke taal spreekt. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Geen woorden, maar daden.

Lichtgewicht constructie

Verbruik/emissie* 911 GT2 RS: Gemiddeld in l/100 km: 11,8; CO2-emissie in g/km: 269.

Het gewicht is voor de prestaties van een high-performance sportwagen als de 911 GT2 RS net zo essentieel als de motor. Daarom hebben we elk onderdeel op de weegschaal gelegd en steeds naar het lichtste materiaal gezocht.

Het resultaat: een consequente lichtgewicht constructie tot in het kleinste detail. Voor een gewicht/vermogen-verhouding die slechts 2,85 kg/kW (2,1 kg/pk) bedraagt – en een buitengewone performance mogelijk maakt. Het bewijs hiervoor? Dat volgt nu.

De voorklep, de voorspatborden, de wielkastontluchting, de bovenzijde van de Sport- Design buitenspiegels, de luchtopeningen in de zijpanelen achter en delen van de achterzijde zijn net als veel interieurcomponenten gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (carbon).

Ook de voorklep is gemaakt van carbon en net als het magnesium dak voorzien van ribben in het midden. Die zijn niet alleen een optische verwijzing naar de lichtgewicht componenten, ze verhogen ook de stijfheid. Een slimme lichtgewicht constructie van aluminium en staal zorgt ervoor dat het gewicht van de auto laag blijft.

Nog een vermindering die feitelijk een verbetering is: lichtgewicht polyurethaan met holle glazen kogeltjes en koolstofvezel elementen. Dit lichte en evengoed bijzonder sterke hightech-materiaal is toegepast aan de voor- en achterzijde.

Voor het eerst heeft Porsche gebruikgemaakt van lichtgewicht glas voor de achterruit en de zijruiten achterin. Het materiaal is net zo licht als polycarbonaat en biedt een uitstekende kras- en breukbestendigheid.

Aan de binnenzijde beschikt de 911 GT2 RS bovendien over lichtgewicht portierpanelen met lussen voor het openen van de portieren.

Voor nog meer gewichtsbesparing kunt u ook het audiosysteem of de automatische airconditioning achterwege laten.

Weissach-Pakket

Verbruik/emissie* 911 GT2 RS: Gemiddeld in l/100 km: 11,8; CO2-emissie in g/km: 269.

De nieuwe 911 GT2 RS is een adembenemende high-performance auto. Desondanks heeft het ontwikkelingsteam de intensiteit, de uitstraling en het unieke karakter van deze uitzonderlijke atleet naar een nog hoger plan gebracht met het als meeruitvoering leverbare Weissach Pakket.

De naam alleen al staat garant voor topprestaties. Want al sinds het Weissach Pakket in vergelijkbare vorm wordt aangeboden voor de Porsche 918 Spyder, staat het voor een extreem lichte constructie. En voor een nog hoger autosportgehalte.

Een fraai design en een lichtgewicht constructie gaan hier hand in hand, waarbij de gewichtsbesparing op de voorgrond staat. Zo kunt u met het Weissach Pakket het gewicht met nog eens bijna 30 kg verlagen ten opzichte van een 911 GT2 RS met Clubsport Pakket. Voor een uitzonderlijk prestatieniveau zijn (voor het eerst bij een auto uit de serieproductie) de stabilisatoren op de vooren achteras alsmede hun koppelstangen gemaakt van carbon.

Een uiterlijk herkenningsteken van het Weissach Pakket: de centrale sierstrepen in carrosseriekleur op de voorklep en het dak van siercarbon. Deze vormt feitelijk de ideale lijn op de 911 GT2 RS. Een duidelijke verwijzing naar zijn onverzettelijke karakter: het ‘PORSCHE’ logo op de achterspoiler.

Van lichtgewicht kunststof naar lichtmetaal. Met de in de kleur witgoud gespoten magnesiumwielen verliest de nieuwe 911 GT2 RS met Weissach Pakket opnieuw ca. 11,5 kg aan gewicht – terwijl hij aan uitstraling wint. Kortom, een win-winsituatie.

Ook in het interieur is alles in het werk gesteld om het gewicht zo laag mogelijk te houden: de geschroefde rolkooi is gemaakt van titanium en ca. 12 kg lichter dan de standaard rolkooi van staal. De bijzonder lichte schakelpaddles en de stuurwielafdekking zijn voorzien van siercarbon.

Was de grens daarmee bereikt? Nee, zeker niet, want op detailniveau was er nog veel te winnen. Op jacht naar nog meer gewichtsbesparing hebben onze constructeurs zelfs het tapijt nog lichter gemaakt. Omdat elke gram telt.

Wel moeten we echter toegeven dat het ‘Weissach-Pakket’ logo op de hoofdsteunen en het embleem op de afdekking van de bekerhouder uitsluitend ter verfraaiing zijn. Hoe puristisch dit pakket ook is, we mogen best laten zien dat we trots zijn.

bron: Porsche Nederland

 

 

Related posts