Rijkspolitie Porsches in Louwman Museum

In het Louwman Museum in Den Haag vindt vanaf 8 juli tot en met 4 september 2016 de expositie ‘Rijkspolitie Porsches’ plaats. Het museum toont dertien verschillende modellen en uitvoeringen van de Porsches die de Rijkspolitie tussen 1962 en 1996 in gebruik had. Het is voor het eerst dat alle modellen onder een museumdak staan.

Liefhebbers van verkeer in het algemeen en van Porsche in het bijzonder komen in Den Haag aan hun trekken. Want hoe je het ook wendt of keert, Porsche loopt als een rode draad door de eerste jaren van de Verkeerspolitie heen. De Porsche is geschikt voor de nieuwe taak waarvoor de Verkeerspolitie begin jaren zestig staat: het inhalend verkeerstoezicht. Dat toezicht is zeer nodig; het aantal verkeersslachtoffers stijgt jaarlijks spectaculair. Om het toezicht te verbeteren zijn meer verkeersdeskundige agenten en een efficiëntere werkwijze nodig, bepleiten de deskundigen. Uiteindelijk stemt de minister van Justitie in met de komst van de Surveillancegroep Autosnelwegen (SAS) en mag politiechef luitenant Kees Vogel in Stuttgart auto’s bestellen. Daarmee is de Porsche-groep een feit. In november 1960 neemt Vogel samen met enkele collega’s bij Porsche in Stuttgart-Zuffenhausen de eerste Porsche 356 B Cabriolet voor de rijkspolitie in ontvangst. Het is het begin van een dienst die uitgroeit tot een begrip in Nederland: de Algemene Verkeersdienst (AVD), later omgedoopt tot Verkeerspolitie van het KLPD.

Ultiem gereedschap

De duidelijk herkenbare Porsches in combinatie met de witte kleding, pothelmpjes en witte handschoenen van de wachtmeesters maken de nieuwe dienst zeer opvallend. Door ongeveer twintig kilometer sneller te rijden dan de rest van het verkeer, de zogenaamde inhalende surveillance, worden weggebruikers waar nodig gecorrigeerd, gewaarschuwd en pas in het uiterste geval geverbaliseerd. De Porsche blijkt het ultieme gereedschap voor de politie. Bij files langs het nog matrixbord-loze wegennet kun je in een Porsche rechtop staan, het verkeer vanuit de rijdende auto regelen en door de open kap letterlijk onraad ruiken. De probleemloze luchtgekoelde motoren zijn onverwoestbaar. De Porsches dragen niet alleen bij aan een veiliger snelwegennet, maar zorgen ook voor een positiever imago voor de politie. Met regelmaat bedanken weggebruikers de dienders zelfs voor een uitgereikte bekeuring…

De agenten van dit elitekorps krijgen een uitvoerige training voordat ze met de Porsche de weg op mogen. Uitverkoren agenten moeten ten minste 25 jaar zijn, rijervaring hebben, verkeersinzicht en vanzelfsprekend beschikken over een goede lichamelijke conditie. Ook een uitgebreid psychologisch onderzoek maakt deel uit van de selectieprocedure. De voorkeur gaat bovendien uit naar gehuwde kandidaten met één of meerdere kinderen, omdat die meer verantwoordelijkheidsgevoel zouden hebben.

Cultureel erfgoed

De Nederlandse importeur Pon levert de Verkeerspolitie in totaal 507 Porsches, waarmee het de grootste fleetowner is in de geschiedenis van Porsche. Naast de 911 Targa en Cabriolet rijden de witte muizen ook in de 912 Targa, 914/4, 914/6 en een aantal watergekoelde exemplaren van de 924 met een T-roof. De laatste 964 Carrera 2 Cabriolet rijdt in 1996 regelrecht het Politie Museum in. Sinds enige tijd krijgen autoliefhebbers in de gaten dat de politieversies van Porsche tot het cultureel erfgoed van Nederland behoren. Er is een levendige zoektocht ontstaan naar originele RP-auto’s die – eenmaal gevonden – worden teruggebouwd naar de staat van toen. De eigenaren krijgen van het Ministerie van Verkeer zelfs een ontheffing om met auto’s in volledige politietrim te mogen rijden. Dertien van deze auto’s zijn te zien tijdens de tentoonstelling ‘Rijkspolitie Porsches’ in het Louwman Museum. Behalve de dertien verschillende modellen en uitvoeringen van de Porsches maakt ook een aantal overige auto’s en motoren dat de Verkeerspolitie gebruikte en diverse Rijkspolitie uniformen deel uit van de expositie.

Bron: Rijkspolitie Porsches in Louwman Museum

Related posts